نحوه فعال کردن نرخ رفرش ریت بالا در گوشی‌های اندرویدی

در این بخش به نحوه‌ی فعال کردن نرخ رفرش ریت بالا در گوشی‌های اندرویدی خواهیم پرداخت. غربیلک فعال یا غیرفعال‌سازی این قابلیت در بخش Setting (تنظیمات) گوشی وجود دارد. بسته به پیکربندی گوشی هوشمند اندرویدی خود، می‌توانید نرخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش خود را روی ۹۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز یا هر دو تنظیم کنید. برای انجام دادن این کار، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:
گام اول: وارد بخش Setting (تنظیمات) گوشی هوشمند خود شوید.

گام دوم: روی گزینه‌ی «Display & brightness» بزنید.

گام سوم: در این بخش روی گزینه‌ی «Screen refresh rate» کلیک کنید. سپس پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که شما می‌توانید نرخ رفرش ریت مد نظر خود را انتخاب کنید. معمولاً گزینه‌های نمایش داده شده در این پنجره بین High و Standard خواهد بود.

به طور کلی انتخاب گزینه‌ی High در این بخش، اجرای همه‌ی اپلیکیشن‌ها با رفرش ریت بالا را در گوشی هوشمند اندرویدی شما فعال می‌کند، چرا که گوشی برای اجرای هر اپلیکیشن یک نرخ تازه‌سازی جداگانه در نظر نمی‌گیرد. بنابراین همه‌ی اپلیکیشن‌های گوشی شما باید با نرخ رفرش ریت انتخاب شده اجرا شوند. با این حال، تعدادی از اپلیکیشن‌ها از اجرا شدن با نرخ تازه‌سازی بالا خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد که این دسته از اپلیکیشن‌ها، حتی زمانی که نرخ به‌روزرسانی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتزی را انتخاب می‌کنید، بسیار کند هستند.

نحوه پیدا کردن اپلیکیشن‌هایی که با رفرش ریت بالا اجرا نمی‌شوند

روشی وجود دارد که با استفاده از آن اپلیکیشن‌هایی که با رفرش ریت بالا اجرا نمی‌شوند را پیدا خواهیم کرد. برای مثال در گوشی هوشمند مورد آزمایش ما، اپلیکیشن یوتیوب حتی در نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی هم کند بود. در حالی که سایر اپ‌های اندرویدی همانطور که انتظار می‌رفت، با نرخ تازه‌سازی بالا کار می‌کردند. برای پی بردن به این موضوع و پیدا کردن چنین اپلیکیشن‌هایی، ابتدا باید بخش «developer options» را در تنظیمات گوشی هوشمند خود فعال کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
نکته: بخش developer options در تنظیمات گوشی، یک منوی اختصاصی پنهان شده در سیستم‌‌عامل اندروید است که در صورت فعال‌ شدن موجب بهبود عملکرد گوشی و تبلت اندرویدی شما خواهد شد. این منو از گزینه‌های مختلفی بهره می‌برد که هر‌ کدام کارایی مخصوص به خود را دارند و تغییرات خاص خود را در عملکرد دستگاه اعمال می‌کنند. در حقیقیت با بهره‌گیری از این منو، به تنظیمات مخفی گوشی هوشمند اندرویدی خود دسترسی پیدا خواهید کرد. بنابراین با احتیاط در این منو اسکرول کنید.

گام اول: اپ تنظیمات گوشی هوشمند اندرویدی خود را باز کرده و روی گزینه‌ی About Device ضربه بزنید.

گام دوم: سپس روی گزینه‌ی Version کلیک کنید.

نحوه‌ تنظیم همه‌ی اپ‌های اندرویدی برای اجرا شدن با رفرش ریت بالا

برای انجام این کار، شما نیاز به دانلود و نصب یک اپلیکیشن ثالث دارید. SetEdit اپلیکیشن ویرایشگر دیتابیس (پایگاه داده) برای دستگاه اندرویدی شما است. این اپلیکیشن ویرایشگر، به اصلاح چند پیکربندی را با ویرایش مقادیر آن‌ها تنظیم می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن، می‌توانید مقادیر موجود در دیتابیس گوشی هوشمند اندرویدی خود را ویرایش و یا حذف کنید و یا مقادیری را به دیتابیس گوشی خود اضافه کنید.
با این تفاسیر با بهره‌گیری از این اپلیکیشن قادر خواهید بود مقادیر نرخ تازه‌سازی نمایشگر را طوری تنظیم کنید که همه‌ی اپلیکیشن‌ها با حداکثر نرخ تازه‌سازی اجرا شوند. این روش، بدون روت کردن یا هر فرآیند به ظاهر پیچیده دیگری کار می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اپلیکیشن را دانلود کرده و مراحلی که توضیح دادیم را انجام دهید.

توجه: این کار برخی از تنظیمات گوشی‌ هوشمند شما را تغییر می‌دهد که در حالت عادی نمی‌توانید آن‌ها را در اپ Settings پیدا کنید. بنابراین بهتر است قبل از انجام این کار، یک نسخه پشتیبان کامل از دستگاه اندرویدی خود تهیه کنید.

گام اول: اپلیکیشن SetEdit را از گوگل پلی دانلود کنید. هشدارها و یادداشت‌های احتیاطی ذکر شده توسط توسعه‌دهنده این اپلیکیشن را بخوانید. نه توسعه‌دهنده اپلیکیشن و نه ما به‌عنوان ناشر این مقاله، ایمنی گوشی هوشمند شما را تضمین نمی‌کنیم.

گام دوم: به همه گزینه‌ها دسترسی لازم را بدهید و اگر پیام خطایی وجود داشت که می‌گوید the app was not built for your device version (اپلیکیشن برای این نسخه از دستگاه شما ساخته نشده است)، آن نادیده بگیرید.

گام سوم: در صفحه اصلی اپلیکیشن، روی گزینه‌ی «Add New Setting» ضربه بزنید.

سخن پایانی

اگر گوشی هوشمند اندرویدی شما از نرخ تازه‌سازی بالا پشتیبانی می‌کند، قطعاً یک سری از اپلیکیشن‌ها وجود دارند که با رفرش ریت بالا اجرا نمی‌شوند و اسکرول چندان روانی را به شما ارائه نمی‌دهد. در این مقاله به معرفی و بررسی روشی پرداختیم که با استفاده از آن همه‌ی اپ‌های اندرویدی گوشی هوشمند شما با رفرش ریت بالا اجرا خواهند شد. امیدواریم که این روش روی گوشی هوشمند اندرویدی شما نیز با موفقیت به اجرای همه‌ی اپلیکیشن‌ها با رفرش ریت بالا ختم شود.